Modlitewne spotkanie i pasterskie spojrzenie na parafię

W czwartą niedzielę Adwentu (18.12.2016) z potrzeby pasterskiego serca i na zaproszenie proboszcza, naszą parafię nawiedził J. E. Ksiądz Biskup Wiesław Mering, Biskup Włocławski. Sprawował o godz. 11,00 mszę św. za parafian i ofiarodawców, dokonał poświęcenia dokonanych ostatnio dzieł materialnych w świątyniach brzeskich i wokół oraz zapoznał się z planami dalszych inwestycji w parafii. Po mszy św. udzielił indywidualnego błogosławieństwa licznej rzeszy dzieci i ich rodzicom. Po powitaniu przez przedstawicieli Rady Parafialnej, przed Mszą św. proboszcz parafii ks. prał. Ireneusz Juszczyński, zapoznał Księdza Biskupa, jakie inwestycje ostatnio podjęto i wykonano. Oto przedstawienie tych dokonań, wypowiedziane przed Księdzem Biskupem.
Ekscelencjo. Księże Biskupie Wiesławie, Pasterzu Diecezji

Czujemy się zaszczyceni odwiedzinami Księdza Biskupa w naszej parafii i to takimi z potrzeby pasterskiego serca Księdza Biskupa. Chcemy prosić, aby Ekscelencja pobłogosławił nam i poświęcił dzieła materialne, które wspólnym wysiłkiem wielu ludzi udało się nam wykonać.
    Tych dzieł materialnych było ostatnio wiele. W minionym latach uporaliśmy się w wymianą dachów i całą elewacją XIII-wiecznego podominikańskiego kościoła Św. Michała Archanioła, odnowione zostało na miarę godności tego zabytku wejście do świątyni. Wykonano nowe granitowe schody i z granitowych kostek podest wejściowy od ulicy. Wykonane zostały nowe drzwi wejściowe ze starymi okuciami. Zakończyliśmy renowację i uzupełnienia gotyckich murów elewacji z pięknym portalem gotyckim. Godnie uczciliśmy w 2014 roku 750-lecie świątyni Św. Michała Archanioła sesją naukową. Z tej okazji i z okazji 150 rocznicy Powstania Styczniowego i 150-lecia od wygnania przez carat dominikanów z Brześcia Kuj., wydaliśmy także książkę autorstwa Piotra Pawłowskiego poświęconą ks. Janowi Chyliczkowskiemu, tu pochowanemu, byłemu proboszczowi brzeskiemu, wielkiemu patriocie zesłanemu na Sybir za wspieranie Powstania. Autor książki zmaga się w szpitalu z ciężką chorobą. Proszę wszystkich o modlitwę.  Świetlana postać ks. Chyliczkowskiego zasługuje na szczególniejsze utrwalenie w historii. Przygotowana jest także książka poświęcona historii dominikanów i klasztoru w Brześciu Kuj., na razie braki funduszu opóźniają wydanie, ale niedługo może się uporamy.
    Widok świątyni poklasztornej już cieszy. Świątynia została także oświetlona. Wewnątrz przeprowadziliśmy fumigację całej świątyni i poddasza a to jest kosztowne a nie widoczne ale zabezpiecza zabytki świątyni. Renowacji poddany został szczególnie czczony tu XVII wieczny obraz Matki Bożej Różańcowej oraz obraz Św. Wincentego Ferreriusza z przełomu XVII/XVIII wieku. Po przeprowadzonych badaniach georadarowych i pracach archeologicznych wykonano prace badawcze w tamtejszej zakrystii i znajdujących się tam pod podłogą fragmentów polichromii gotyckiej. Teraz będą robione projekty zagospodarowania tego gotyckiego wnętrza i odkrytej gotyckiej posadzki. Trzeba odnowić także wnętrze całej świątyni. Zrobione zostało też nagłośnienie w naszym "klasztorku". W dalszej kolejności zamierzamy zająć się odkrytymi pod podłogą gotyckimi kryptami grobowymi, ich pełnym udrożnieniem i dotarciem do grobu Eufrozyny matki króla Władysława Łokietka tam pochowanej w 1293 r.  i innych pochówków znamienitych osób historii Polski, takich jak Rafał z Leszna zmarły w 1501 r., krewny króla Stanisława Leszczyńskiego, którego plakietę nagrobną z herbem wypożyczyliśmy do muzeum diecezjalnego. To jest początek ciekawych odkryć na dużą skalę, oby były środki na ich kontynuację. Będziemy na miarę możliwości prowadzić dalsze badania, bo to naprawdę historyczny rarytas.
    Wiązało się to i wiąże z wieloma wyrzeczeniami, tysiącami przejechanych kilometrów, wielu poświęconych wieczorów, spotkań, kontroli i na początku nie zawsze przychylnej opinii niektórych ludzi – ale udało się. Efekty tych prac są widoczne a kościół podominikański odzyskuje swój dawny blask i jest już teraz wizytówką Brześcia Kujawskiego a mam nadzieję, że będzie i historyczną perełką. Ogromnych nakładów wymaga jeszcze wnętrze tamtej świątyni. Oczywiście wykonanie tego dzieła nie byłoby możliwe bez wsparcia parafian i tutejszych rodaków. Nie byłoby to możliwe, gdyby nie oddanie sprawie niektórych. Przede wszystkim potrzebna jest współpraca proboszcza z ludźmi, zyskiwanie współpracowników wśród parafian i poza parafią. Posiadanie dwóch dużych, zabytkowych kościołów to dla proboszcza zbytek obfitości.
Wydatkowanych zostało łącznie blisko półtora miliona złotych. Niemożliwe byłoby to bez dofinansowania zewnętrznego na te dzieła. I tak otrzymaliśmy od:
·    Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-pomorskiego + RPO – 335.000 zł
·    Powiat Włocławski – 259.000 zł
·    Gmina Brześć Kujawski – 210.000 zł
·    Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego – 80.000,00 zł
·    Wojewódzki Konserwator Zabytków - 22.000,00 zł.
Reszta została pokryta z własnych środków, czyli ofiar parafian. W ramach realizacji zadania zobowiązani byliśmy do pokrycia jeszcze kosztów nadzoru budowlanego, badań, opracowań, map, wypisów i odpisów dokumentów i in.
    Nie zapominamy też o pięknej świątyni parafialnej Św. Stanisława Biskupa Męczennika, Patrona parafii. Tu uratowaliśmy barokowy krucyfiks ze ściany zewnętrznej, który po konserwacji znajduje się w świątyni a wykonana metodą 3D wierna kopia zawieszona i poświęcona została podczas tegorocznych obchodów Jubileuszu 1050-lecia Chrztu Polski. Także i w tej świątyni przeprowadziliśmy latem fumigację całej świątyni i poddasza. W tym roku zrobiony został wokół świątyni granitowy chodnik. Traktujemy to jako pierwszy etap troski o otoczenie naszej pięknej świątyni. Zrobiony został już projekt renowacji całej elewacji tej świątyni. Koszt tego to ok. 1 400 000 zł. Złożony został już wniosek do Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego o dofinansowanie tego zadania. Robiony jest też projekt nowej iluminacji tej świątyni. W niedługim czasie uporamy się, przynajmniej częściowo z ruinami średniowiecznej zbrojowni, które estetyki nie dodają. Znajdziemy z konserwatorem płaszczyznę porozumienia. Dalej planowany jest parkan i otoczenie świątyni. Za łasą Bożą i ludzkim wsparciem damy radę. Zaczynamy ponownie być dumni ze średniowiecznych pereł naszej brzeskiej historii.
    Problem jest w tym, że musi być finansowy wkład własny parafii a z tym są problemy. Wielu parafianom brakuje na życie, więc nie wesprą. Inni z kolei co by mogli wesprzeć mają zamknięte serca i ręce. Jest jednak pewna część, szkoda, że zbyt mała, co ma poczucie odpowiedzialności za swoją parafię. Dzięki nim jakoś sobie radzimy, choć z trudem. Wprawdzie ciągle z jakimiś długami ale z nich po czasie wychodzimy. Ufam jednak, że Parafianie Brzescy, dumni ze swojej historii i Rodacy Brzescy wraz Przyjaciółmi wesprą te działania.
    Pierwszoplanowym jednak zadaniem jest troska o życie duchowe w parafii. Mam dobrych pracowników parafii i dobre aktywne katechetki. To jest kapitał parafii. Mam szczęście do aktywnej Rady Parafialnej. Bez pomocy przewodniczącego sekcji ekonomicznej p. Tomasza Chymkowskiego, który właśnie witał Księdza Biskupa pewnie bym sobie nie poradził z dokumentacjami i wnioskami. Przez 16 lat wydajemy nasz parafialny miesięcznik Siew Brzeski. Ciągle znajdujemy osoby współredagujące ten miesięcznik. Z niego po latach czerpać będą wiedzę o naszej parafii i małej ojczyźnie przyszłe pokolenia. Ubolewam, że ostatnio przygasły pięknie prowadzone przez poprzednich księży wikariuszy dzieła duszpasterskie, ostatnio nie miał ich kto kontynuować. Dziękuję dziś Księdzu Biskupowi za korzystną zmianę personalną w parafii, konieczną zmianę. Mam nadzieję, że rozpoczynający posługę duszpasterską  w naszej parafii nowy wikariusz ks. Krzysztof Włodarczyk nawiąże do dobrych tradycji duszpasterskich naszej parafii. Dziękuję Księdzu Biskupowi za inicjatywę dzisiejszego spotkania i pasterskiego spojrzenia na parafię oraz modlitwy w intencji parafian i ofiarodawców na brzeskie świątynie. Ufam, że przyniesie ona owoce w wielu wymiarach naszej wspólnoty parafialnej.
    Po obiedzie z najbliższymi współpracownikami ks. proboszcza, Ksiądz Biskup udał się do kościoła poklasztornego Św. Michała Archanioła, by naocznie zobaczyć wykonane prace przy tamtej świątyni i odkrycia archeologiczne tam dokonane. Pasterz Diecezji zaskoczony był wielością i rozmiarem dokonanych i wykonywanych dzieł. Z uwagą wsłuchiwał się w dalsze plany przedstawiane przez księdza prałata i przedstawiciela rady parafialnej.
    Niech pasterskie błogosławieństwo udzielone na dalsze prace zaowocuje.